Sitä o ihmine matkustellu vaik misä ja melke poikeukset sitä ain jonnekkin kirkkoon ängee ittes seinii tuijottelema. Nyy ko lährettiin Pohojanmaal taas koko kööri, ni vihroinki pysährytti Tyrvääl Pyhä Olavi kirkos. Täsä olis näit kuvei.

Komia o kirkko ja komiat o paanut.

Tuli paanuist miäle semmone vanha juustomuati pohja.

Must oli mukava et vanhaa palanut oli pikase säilytetty muistuttamas katastrooffist. Tää oli tehty oveks, tai se on vanha ovi.

Mää erityisest halusin nährä Kuutti Lavose tyät, jonka taiteest mul o ollu ain ristiriitase tunte. Mut nää sopi tänne ko nenä päähä, siis mun miälest. Toki nää jakaa mielipiteitä.

Mua harmitta, ko joistaki kuvist tul epätarkkoi. En ottanu varmistuskuvei.

Tämä kuvasarja puhutteli inhimillisyydellään, tuskallaan ja katumuksella ja surulla muu erityisest.

Viha, yllytys, kauhu ja tuon sotilaan haluan nähdä vastentahtoisena täyttämään velvollisuuttaan.

Valkoiset sokeat silmät, käännä katseesi pois, ole passiivinen sivustaseuraaja. Ihmisten käsissä, repivää, kauhua, tuskaa, pelkoa.

Olisi halunu tiätää mitä noi eläinte symboli merkittevä tual. Hunterasi kuitenki, et nää herra oliva tulevi apostolei.

Näistä töistä ottaisin minkä tahansa kotiini. Mieluiten kuitenkin tuon oikealla olevan, koska jotenkin samaistan itseni siihen. Katse ei ole tuomitseva, vaan tavallaan alistuva ja nöyrä, siihen mitä tapahtuu. (Minne mun murre hävis?)

Nää mun kommenti ova mun näkemyksi ja kokemuksi, eikä todellaka edusta virallist kanta . Mun miälest taite tarkotus, et jokane voi tulkita teoksi mite halua. Harmitta, ko olisi halunu virallise selostukse, et mitä tauluis tapahtu. Siäl oli opaslehtisi, mut tungos oli ni kova, ette mää pystyny keskittymä.

Osmo Rauhala jako mun miälipite. Toisaltas Lavose töihi Rauhala tyät oli rauhallisi ja tasapainosi, harmonisi. Mut oliksnee liia simppelei? Sen sano, et ne oli liia PIÄNI, isoin suurin töin, ne olis ollu vaikuttavi. Nyt ne oli pikkunäkärtelyi. Vai olikse siit, et mun ennakko käsitys oli, et kuva ova SUURI, eikä ni piäni. Mää oli pikkase pettyny.

Tätä tyät mää oroti. Ja se oli about 50cmx50cm kanttisas. Ajatelka ko nää olis 2mx2m kui vaikuttava see olis!!!

Saarnastuali.

Semmone.

Tää on mun klaani. Irene ja mää takan. Helena, Äire ja Sesile istumas. Siinä me ollaha, komiat.